Datová analýza chování uživatelů ve vyhledávání e-shopů s fulltextovým našeptávačem
Víte, kolik času a úsilí věnují uživatelé zadávání hledaných výrazů ve vyhledávání e-shopů, nebo jak ovlivňuje fulltextový našeptávač jejich chování?
Pokud ne, nahlédněte do závěrů z datové analýzy chování uživatelů ve vyhledávání e-shopů s fulltextovým našeptávačem, která uvedené otázky zodpoví.
Jedná se o analýzu fáze zadávání hledaného výrazu (QFP - Query Formulation Phase), která předchází samotnému vyhledání výsledků.
V analýze najdete odpovědi na otázky:
- Jak se uživatelé chovají při zadávání hledaného výrazu?
- Do jaké míry ovlivňuje vyhledávání fulltextový našeptávač?
- Jaký je rozdíl při vyhledávání na mobilu a stolním počítači?
- Opakují uživatelé hledání, nebo odejdou, když nenajdou?
- Jaká je průměrná míra opuštění hledaného dotazu?
Tato datová analýza je určena UI/UX designerům, tvůrcům e-shopových řešení, ale i všem provozovatelům či správcům internetových obchodů.
10 závěrů z analýzy chování uživatelů při zadávání hledaného výrazu
- Při více než 43% hledání v e-shopech uživatelé využívají fulltextový našeptávač produktů
(datový set obsahoval 660 tisíc hledání od 262 tisíc uživatelů)
- Minimálně u 25% hledání uživatelé dokončí zadávání výrazu do 4 sekund.
Až u 50% hledání uživatelé dokončí zadávání výrazu do 6 sekund.
(pokud máte našeptávač ještě pomalejší, klidně ho vypněte, protože nikomu neslouží)
- Až třetina hledání končí kliknutím na karty produktů v našeptávači.
(uživatelé pak vůbec nezobrazí stránku s výsledky hledání a jdou přímo na produkt)
- Při více než 15% hledání uživatelé využijí čistě textové varianty našeptání.
(pokud jim to našeptávač umožňuje)
- Více než 4% hledání je ukončeno v okamžiku, kdy našeptávač přestane našeptávat.
Jde o opuštění hledaného výrazu (QA - Query Abandonment) ve fázi jeho zadávání
- Míra opuštění hledaných výrazů je na mobilech vyšší, než u stolních počítačů a notebooků.
(pokud našeptávač nic nezobrazí, je na mobilu jednodušší odejít, než zkusit neúspěšně vyhledat)
- Průměrná délka hledaného výrazu je kolem 18 znaků. Na jedno hledání vycházejí v průměru necelá 3 slova.
(našeptávač prodlužuje hledané výrazy, to vede k přesnějším výsledkům při hledání)
- Ve 20% uživatelé využijí našeptávač při zadávání výrazu 2x.
(například kliknou na našeptaný text a následně na kartu produktu)
- Uživatelé provedou v průměru 2 hledání. Pokud produkt nenajdou, odcházejí jinam.
(je levnější zákazníka na e-shopu udržet, než ho přes placenou reklamu znovu přivést)
- Uživatelé mobilních telefonů vykazují vyšší míru využití našeptávače, ale menší ochotu opakovat hledání.
(přes mobil nakupuje více než 60% uživatelů)
Z každých 1000 návštěvníků e-shopu minimálně 100 využije fulltextové vyhledávání.
Pokud jim cestu k produktu neusnadníte, jednoduše odejdou ke konkurenci.
Kompletní datová analýza chování uživatelů ve vyhledávání e-shopů s našeptávačem
Stáhněte si kompletní výstup z analýzy v PDF.
Dokument obsahuje mimo jiné i mnoho grafů s vysvětlujícím textem. A pokud grafy rádi nemáte, důležité informace najdete tučně
zvýrazněné v popisném textu, nebo v závěru dokumentu, kde je i několik doporučení pro UI (resp. UX).
Stáhnout kompletní analýzu chování uživatelů ve vyhledávání e-shopů s našeptávačem (PDF soubor)
Analýza obsahuje kapitoly:
- Rozlišení obrazovky hledajících uživatelů
- Způsoby dokončení vyhledávání
- Počet vstupů z klávesnice při psaní výrazu
- Délka výsledného hledaného výrazu
- Čas strávený zadáváním hledaného výrazu
- Opuštěné dotazy (Query abandonment)
- Závěry a doporučení pro UI/UX
Analyzovaný datový set obsahoval:
- 5 936 276 záznamů
(jednotlivých požadavků na našeptání)
- 660 029 uživatelských hledání
(každé hledání zahrnuje min 2 našeptání)
- 262 320 unikátních uživatelů
(každý uživatel učinil 1 a více hledání)
- Obory analyzovaných e-shopů:
kosmetika, farmacie (lékárny), drogistické zboží (drogerie)
Co lze doporučit závěrem?
Je dobré věnovat pozornost a čas nejen obsahu (ten je samozřejmě pro vyhledávání nejdůležitější), ale i našeptávači produktů, především pak jeho UI.
Dokáže totiž zásadně urychlit nalezení požadovaného zboží, což je cílem drtivé většiny zákazníků e-shopů.
Čísla z analýzy ukazují, že uživatelé si ve vyhledávání e-shopu nechtějí dlouze povídat,
nebo studovat, co všechno jim našeptávač nabízí. Chtějí co nejrychleji zacílit zboží, které hledají.
- Máte-li vlastní našeptávač produktů, zvažte jeho optimalizaci
(nejdůležitější je rychlost našeptávání, relevance výsledků, ale i způsoby zobrazení)
- Připravujete-li nový e-shop, zohledněte chování uživatelů
(uživatel především na nic nečeká, využívá nejen karty produktů, ale i textová našeptání)
- Pokud našeptávač produktů na e-shopu stále nemáte, jednoduše ho nasaďte
(doženete tak jednu z výhod konkurence, která má kvalitní našeptávač)