... uživatel je na prvním místě ...

Uživatel

Datová analýza chování uživatelů ve vyhledávání e-shopů s fulltextovým našeptávačem

Víte, kolik času a úsilí věnují uživatelé zadávání hledaných výrazů ve vyhledávání e-shopů, nebo jak ovlivňuje fulltextový našeptávač jejich chování? Pokud ne, nahlédněte do závěrů z datové analýzy chování uživatelů ve vyhledávání e-shopů s fulltextovým našeptávačem, která uvedené otázky zodpoví.

Jedná se o analýzu fáze zadávání hledaného výrazu (QFP - Query Formulation Phase), která předchází samotnému vyhledání výsledků.

V analýze najdete odpovědi na otázky:

  • Jak se uživatelé chovají při zadávání hledaného výrazu?
  • Do jaké míry ovlivňuje vyhledávání fulltextový našeptávač?
  • Jaký je rozdíl při vyhledávání na mobilu a stolním počítači?
  • Opakují uživatelé hledání, nebo odejdou, když nenajdou?
  • Jaká je průměrná míra opuštění hledaného dotazu?

Tato datová analýza je určena UI/UX designerům, tvůrcům e-shopových řešení, ale i všem provozovatelům či správcům internetových obchodů.

10 závěrů z analýzy chování uživatelů při zadávání hledaného výrazu

Kompletní datová analýza chování uživatelů ve vyhledávání e-shopů s našeptávačem

Stáhněte si kompletní výstup z analýzy v PDF. Dokument obsahuje mimo jiné i mnoho grafů s vysvětlujícím textem. A pokud grafy rádi nemáte, důležité informace najdete tučně zvýrazněné v popisném textu, nebo v závěru dokumentu, kde je i několik doporučení pro UI (resp. UX).

Analýza obsahuje kapitoly:

  1. Rozlišení obrazovky hledajících uživatelů
  2. Způsoby dokončení vyhledávání
  3. Počet vstupů z klávesnice při psaní výrazu
  4. Délka výsledného hledaného výrazu
  5. Čas strávený zadáváním hledaného výrazu
  6. Opuštěné dotazy (Query abandonment)
  7. Závěry a doporučení pro UI/UX

Analyzovaný datový set obsahoval:

  • 5 936 276 záznamů
    (jednotlivých požadavků na našeptání)
  • 660 029 uživatelských hledání
    (každé hledání zahrnuje min 2 našeptání)
  • 262 320 unikátních uživatelů
    (každý uživatel učinil 1 a více hledání)
  • Obory analyzovaných e-shopů:
    kosmetika, farmacie (lékárny), drogistické zboží (drogerie)

Co lze doporučit závěrem?

Je dobré věnovat pozornost a čas nejen obsahu (ten je samozřejmě pro vyhledávání nejdůležitější), ale i našeptávači produktů, především pak jeho UI. Dokáže totiž zásadně urychlit nalezení požadovaného zboží, což je cílem drtivé většiny zákazníků e-shopů.

Čísla z analýzy ukazují, že uživatelé si ve vyhledávání e-shopu nechtějí dlouze povídat, nebo studovat, co všechno jim našeptávač nabízí. Chtějí co nejrychleji zacílit zboží, které hledají.

  • Máte-li vlastní našeptávač produktů, zvažte jeho optimalizaci
    (nejdůležitější je rychlost našeptávání, relevance výsledků, ale i způsoby zobrazení)
  • Připravujete-li nový e-shop, zohledněte chování uživatelů
    (uživatel především na nic nečeká, využívá nejen karty produktů, ale i textová našeptání)
  • Pokud našeptávač produktů na e-shopu stále nemáte, jednoduše ho nasaďte
    (doženete tak jednu z výhod konkurence, která má kvalitní našeptávač)